ZUMI TOYA w przedszkolu


Zajęcia edukacyjne w szkole


Ferie z BELLADONNĄ


Spotkania z najmłodszymi


Zajęcia z udziałem psa mogą być dedykowane osobom w różnym wieku, mogą mieć
charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.

Dogoterapia (kynoterapia) to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z
udziałem odpowiednio przygotowanych do tego celu psów. Psy są motywującą siłą w
procesie leczenia.

AAI (Animal Assisted Intervention) = Interwencja z Udziałem Zwierząt (Psa)
to celowe, zorganizowane wywieranie na kogoś wpływu. W trakcie interwencji świadomie i
celowo włącza się zwierzęta (psy) do działań w obszarze ochrony zdrowia, edukacji, służby
człowiekowi, do realizacji celów terapeutycznych u ludzi. Warunkiem koniecznym jest
posiadanie wiedzy dotyczącej zarówno ludzi jak i zwierząt.

AAA (Animal Assisted Activites) = Zajęcia z Udziałem Zwierząt (Psa)
mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem. W trakcie
zabawy uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia.
Czynności wykonywane w obecności psa stają się przyjemnością, wywołują uśmiech i
przynoszą radość.
To spontaniczna forma zajęć bez ustalonego programu. Celem takich zajęć jest dostarczenie
uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z psem.
Uczestnicy przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów,
pobudzają aktywność, pozwalają oderwać się od rzeczywistości.
Mogą mieć formę spotkań indywidualnych, grupowych, jednorazowych lub cyklicznych.

AAE (Animal Assisted Education) = Edukacja z Udziałem Zwierząt (Psa)
to zajęcia mające na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej.
Zachęcają dzieci do przebywania w przedszkolu i szkole.
To forma w której pies motywuje do nauki i zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy.
Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel – pies.
W towarzystwie psów dzieci mogą uczyć się liczyć, czytać, poznawać kolory, kształty, części
ciała, odnajdywać różnice i podobieństwa. W zajęcia można wpleść dowolne elementy
edukacyjne w zależności od potrzeb oraz inwencji prowadzącego.
Podczas spotkań edukacyjnych prowadzonych wśród dzieci istnieje możliwość przekazania
podstawowej wiedzy na temat psów, postępowania z nimi oraz zachowania się w ich
obecności.
Zajęcia odbywają się według przygotowanego scenariusza. Forma gier, zabaw ruchowych i
quizów wywołuje uśmiech na twarzach dzieci, uczy cierpliwości i zdrowej rywalizacji.

AAT (Animal Assisted Therapy) = Terapia z Udziałem Zwierząt (Psa)
to działania wspomagające rehabilitację oraz inne formy terapii, które dobierane są po
konsultacjach z lekarzem, rehabilitantem, psychologiem, pedagogiem, logopedą.
Istotnym elementem w postępowaniu jest czynnik emocjonalny, który w dużej mierze
decyduje o skuteczności działania. Żmudne, często trudne i wielokrotnie powtarzane
ćwiczenia stają się w obecności psa przyjemnością i zabawą. Kontakt z psem wzbudza
pozytywne uczucia, wywołuje uśmiech i przynosi radość. Obecność psa pozwala zapomnieć o
problemach, odwraca uwagę od zmartwień i przynosi pociechę. Pies nie ocenia i nie osądza.
Ciepłe spojrzenie psich oczu dodaje odwagi.
Program terapii z psem określa cele działania i jest przygotowywany oraz planowany na cykl
zajęć w określonych odstępach czasowych. Terapia powinna być dokumentowana.
Najkorzystniejszą formą są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach.

Do pozytywnych efektów dogoterapii należą:
– zwiększenie kompetencji społecznych i umiejętności komunikacji
– budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości
– budowanie zaufania i opanowania
– poprawa stanu zdrowia
– rozwijanie motoryki
– normalizacja napięcia mięśniowego
– zmniejszenie odczuwania lęku i bólu
– rozwijanie umiejętności relaksacyjnych
– zmniejszenie odczuwania samotności
– akceptacja własnych ograniczeń, niepełnosprawności
– rozwijanie umiejętności wyrażania emocji
– ograniczenie agresji i redukcja poziomu stresu
– poprawa koncentracji uwagi i zapamiętywania
– wzbogacanie zasobu słownictwa
– rozwijanie spostrzegawczości
– rozwijanie działania wszystkich zmysłów
– nauka samodzielności
– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
– nauka zdrowej rywalizacji
– nauka przegrywania

Pies biorący udział w dogoterapii powinien być chętny do tego typu działań i czerpać z nich
radość. Powinien być przyjazny, otwarty i pogodny a także tolerancyjny oraz przewidywalny.
Powinien lubić głaskanie i dotykanie przez obcych a swoją postawą winien reprezentować
rozumne posłuszeństwo.
Pies przeszkolony, czysty, zdrowy, objęty systematyczną opieką weterynaryjną ma
możliwość niesienia pomocy osobom potrzebującym.

Wymienia się rasy szczególnie predysponowane do pracy terapeutycznej (np. Labrador
Retriever, Golden Retriever, Cavalier King Charles Spaniel, Berneński Pies Pasterski),
jednakże najważniejsze znaczenie mają indywidualne cechy charakteru danego psa.